Powerpoint Kullanımı

POWER POİNT

Bir gösteri ve sunu programı olan Powerpoint, kullanıcısına hem anlatım hem de gösteri imkanı sunan bir programdır. Kullanıcı, anlatmak istediği konuyu hem ses hem görüntü ile hemde görüntüyü efektlerle destekleyerek izleyiciler üzerinde rahat bir etki bırakabilir. Bir yanda renkli ve hareket eden yazılar, bir tarafta çeşitli sesler sayfadan sayfaya geçerken ekranda oluşan hareketler izleyici üzerinde çok daha farklı etkiler uyandırabilir. Biz, burada Powerpoint’i en çok kullanılan yönleri ile tanıtmaya çalışalım. Tabi ki daha önceki konularımızda anlattığımız menüleri burada tekrar açıklamayacağız. Çünkü buradaki menülerle Word de veya Excel de kullanılan menüler arasında pek fazla bir fark yoktur, sadece farklı olanları örneklerle açıklayacağız.

Power Pointi burada anlatırken ben ofis XP ye göre anlattım. Önceki ofis versiyonları ile aralarında ana sayfa görünümü dışında pek fazla bir fark yoktur, bunu yaptığımız çalışmalardan sonra daha iyi anlayacağız.

Şimdi biz PowerPoint’te yeni bir sunu oluşturalım. Bunun için Dosya menusuna gidelim ve “Dosya/Yeni” komutlarını tıklayalım karşımıza açılan pencereden aşağıdaki şekilde de görüldüğü gibi, yeni bir dosya açılacaktır.


“Genel Şablonlar” seçeneğini tıklayalım, ardından sayfanın sağ kenarında açılan bölümde görülen “Genel Şablonlar” seçeneğini tıkladım.Karşıma aşağıdaki gibi bir pencere açıldı

Bu pencerede kaşımıza açılan menüler sırası ile “Genel-Sunular-Tasarım şablonları” seçeneklerinden hangisini istiyorsak seçip üzerine tıklayalım. Kısaca bu seçenekleri açıklayacak olursak:

Genel: Bize boş bir sunu ve akıllı içerik sihirbazı seçeneklerini sunar.

Sunular: Bize çeşitli örneklerle sunu hazırlama imkan sağlar.

Tasarım şablonları: Aynı sunularda olduğu gibi bize çeşitli örnekler sunar. Bu örnekleri kullanarak kendi sunumuzu hazırlayabiliriz. Bu şablonları isimleri ile izlerken aynı zamanda ön izleme penceresi ile de görünümleri inceler ve istediğimiz örnekleri seçebiliriz.



Yalnız burada bazı seçeneklerde “Önizleme Kullanılamaz” diye bir komut karşımıza çıkabilir. Bu komutun nedeni Ofis paketi standart kurulumla bilgisayarımıza kurulduğu için fazla yer kaplamaması amacıyla tüm veriler bilgisayara yüklenmez bu nedenle yüklenmeyen verilerin sonucunda karşımıza buradaki gibi komutlar çıkar.

Kendi sunumuzu hazırlamak için her üç seçeneği de kullanabiliriz. Ama biz örneğimize boş sunudan başlayalım, çünkü onu öğrendikten sonra diğer seçenekleri daha rahat kullanabiliriz. Aynı işlemi “Akıllı İçerik Sihirbazı” seçeneği ile de yapabiliriz. Bu sihirbazın gösterdiği yolu takip ederek yeni bir sunu hazırlarız. Bu yol hem uzun hemde acemice diye tanımlayabileceğimiz bir yoldur. Biz kendi beceri ve bilgilerimizle sunumuzu oluşturmak ve sürekli de aynı yolu takip etmek istiyoruz. Bunun için “Boş Sunu” seçeneğini kullanacağız ve her şeyi ile yeni bir sunu hazırlayacağız.

BOŞ SUNU

“Genel Şablonlar/Genel/Boş Sunu” komutlarını tıkladıktan sonra karşımıza boş sunu seçeneği açılacaktır. Eğer kullandığımız program Ofis XP ise karşımıza açılacak pencere aşağıdaki gibi bir pencere olacaktır.


Bu pencereden “Boş Sunu” seçeneğini tıklayalım ve yapacak olduğumuz sunu için bir örnek seçelim. Seçeceğimiz bu örnekleri aşağıdaki pencerede görüyoruz.


Sayfanın sağ tarafındaki penceresinden istediğimiz sunu örneğini tıklayıp sayfamıza alırız. Biz en basit şekil olan sadece metin içeren ilk örneği seçelim, sonra “Başlık eklemek için tıklatın” penceresine mausumun sol kulakçığı ile tıklayıp silinen yazı üzerine “Bu bir deneme sunusudur”  alt pencereye de “İlk örnek olarak düzenlenmiş ve çalıştırılmıştır” diye yazıp çalıştırdım.

Çalıştırmak için “Slayt Gösterisi/Gösteriyi Görüntüle” komutunu tıklarız veya en kısa yol sayfanın sol alt kısmında bulunan ve yukarıdaki resimde de görülen, altta ise büyülterek gösterdiğimiz



bardak şeklini tıklarız ve sunumuz çalışır. Karşımıza alttaki gibi bir sunu açılır. Bu en basit şekliyle hazırlamış olduğumuz bir sunudur. Herhangi bir ses veya görüntü efekti yoktur.

Hazırlamış olduğum sunuyu kapatıp dosyama dönmek için, resimde de görüldüğü gibi sunu üzerinde boş bir yere mausumun sağ kulakçığı ile tıkladım, açılan pencereden “Gösteriyi Bitir” komutunu tıklayarak dosyama döndüm.

Şimdi de hazır tasarım şablonlarından birini seçip onunla bir sunu hazırlayalım ve otomatik ayarlarını yapalım, ardından- da sunumuzu çalıştıralım. Bunun için önce “Dosya/Yeni/Genel Şablonlar/ Sunular”  komutlarını tıkladım ardından açılan pencereden kendime bir örnek sunu  seçtim ve üzerine tıkladım. Karşıma aşağıdaki gibi bir pencere açıldı .


Açılan pencere üzerinde gerekli bilgileri girerek sunumu hazırlamaya çalıştım. Başlığı tıkladıkça açılan pencereye Bilgisayar Dersleri alt kısma ise diğer başlıkları yazdım


Daha sonra oluşturduğum sunumun sayfadaki yerleşim konumunu görmek için sayfanın sol alt kısmındaki “Slayt Sıralayıcı Görünümü” seçeneğini tıkladım.


Karşıma hazırlamış olduğum sununun yerleşim şeması çıktı. Bu şemayı aşağıdaki resimde görelim ve ardından slayt’ımıza canlandırma efektleri verelim.

Önce “Slayt Gösterisi” menusuna gidelim ve ardından ilk menümüz olan “Gösteriyi Görüntüle” komutunu tıkladım ve slaydım çalıştı, ardından slaydımı kapatıp dosyama döndüm.


Şimdi de slaydımıza çeşitli efektler verelim. Bunun için ilk sunumuzu açıp “ Slayt Tasarımı/Animasyon Düzenleri” komutunu tıkladım. Karşımıza aşağıdaki pencere açıldı.

Karşımıza açılan tasarım penceresinden “Slayt Tasarımı/ Animasyon Düzenleri” seçeneğini tıkladım ve dosyama vermek istediğim animasyon düzenini sayfada aşağı doğru açılan pencereden örnekleri inceleyerek seçtim.

Ardından “Slayt Tasarımı/Renk Düzenleri “ seçeneğini tıkladım açılan pencereden sunuma vermek istediğim renklendirme seçeneğini aldım.zaten burada çok fazla bir tercih seçeneği yok.Hepsini tek tek uygulayarak istediğimiz seçeneği rahatlıkla yapabiliriz.Zaten Ofis Xp nin öncekilere göre en büyük avantajı çalışmaları sayfada önizlemeli yapmasıdır.


Ardından “Slayt Tasarımı/Slayt Geçişi” komutunu seçerek slayt geçişlerimi ayarlamaya başladım. Tabi ki bu ayarlamayı yaparken, sayfadan yaptığım ayarları,önizlemeden izleyerek seçim yapıyorum. Zaten daha önce de açıkladığımız gibi Ofis Xp ve üstü programların bize sağladığı en büyük kolaylık burada tüm ayarları yaparken aynı zamanda sayfadan yapılan işlemleri izleyip karar verme şansına sahip olmamızdır.

Bu seçimlerden sonra şimdide diğer ayarlarımıza geçelim :

Önce sayfanın alt kısmındaki “Geçişi Değiştir” komutuna gelelim oradaki menüleri tanımaya çalışalım.



Hız: Slâydımızdaki hareketlerin hızını ayarlamamızı sağlarız. Burada üç ayrı seçenek var .”Hızlı-Orta-Yavaş” Biz “Orta “ seçeneğini alalım. Eğer bilgisayarımızda ses kartı ve ses düzeni varsa buradaki ses ayarlarını da yapmamız gerekir. Bunun için pencereyi açalım ve bizim sunumuza en uygun sesi alalım. Daha sonra “Gelişmiş Slayt” seçeneğine gelelim “Fare tıklatıldığında” seçeneğinin, üzerine tıklayıp kaldıralım onun yerine “Otomatik olarak” seçeneğini tıklayalım ve önündeki pencereye de zaman ayarı için 00:03 zaman ayarını girelim. Böylelikle sunumuz hem hareketli hem sesli hemde fareyi tıklamadan otomatik olarak çalışacaktır. Ardından yaptığımız çalışmalar ne kadar başarılı olmuştur? aksayan yönleri var mı?  varsa nelerdir ? bunu görmek için “Slayt Gösterisi” komutunu tıklayalım ve sunumuzu dikkatlice izleyelim.


Sunumu çalıştırdım. İzledim herhangi bir aksama göremediğim için gösteriyi bitirmek istiyorum. Bunun için mausumun sağ kulakçığı ile sunu üzerine tıklıyorum açılan pencereden “Gösteriyi bitir” komutunu tıklıyorum ve dosyama dönüyorum.

Şimdi de Powerpoint programında ki farklı araç çubuklarını ve görevlerini tanıyalım :

1-Kalın: Daha önce de , Word de görmüştük ; seçilen metni  kalınlaştırır.
2-İtalik: Seçilen metni italik yapar

3-Altı çizili: Seçilen metnin altını çizer.

4-Gölge: Seçilen metne gölge özelliği kazandırır.

5-Yazı tipi boyutunu artır: Yazı boyutunu büyültür.

6-Yazı tipi boyutunu azalt: Yazı boyutunu küçültür. Powerpoint’te kullanılan menüler Word de kullanılan menülerden farklı değildir.Zaten bunları kullandıkça bunu daha iyi anlayacağız.

Slaytlarımıza numara vermek için ekle menusundan “Ekle/Slayt numarası” seçeneğini kullanacağız. Slaytlarımızın arka plan rengini değiştirmek veya arka plan rengini istediğimiz gibi düzenlemek için “Biçim/Arka plan” seçeneğini tıklayacağız, ardından açılan pencereden istediğimiz rengi veya biçimi seçer slaydımıza uygularız. Burada yeşil renkte olan slaydımız, biçimlendirdikten sonra aşağıdaki resimde de görüldüğü gibi turuncu rengi almıştır.
İsteğimize bağlı olarak ya tüm slaytlarımıza yada istediğimiz slaytlara bu komutu uygularız. Yazı tipi tarih alt üst bilgi bunları burada yeniden anlatmıyoruz.




POWERPOİNTTE ll. ÖRNEK (ofis 2003 )

Çok basit bir şekilde ikinci bir örnek yapalım. Ayrıca ses ve görüntü efektlerini tamamen açık pencereyi kullanarak yapalım.Bu örnekte ofis 2003 olarak belirtmeme rağmen yapılan işlem ofis XP ile aynıdır. Kesinlikle şaşırmayalım ve anlatılanları bilgisayarımızda uygulayalım:

1-Dosya /yeni /tasarım şablonu seçeneklerini tıkladım. Açılan  yeni pencereden istediğim sayfa örneğini seçtim. Seçtiğim sayfaya ayrı ayrı girmek istediğim metinleri girdim.Aşağıdaki resme bakalım .



Sıra görüntü ve ses efektlerine geldi. Önce görüntü efektleri bunun için sayfanın sağ üst köşesinde görünen:

1-“Slayt tasarımı / Animasyon düzenleri” seçeneğini tıkladım, açılan seçeneklerden beğendiğim animasyon türünü seçip sunuma uyguladım.
2-Bir slayttan diğer slayda geçmek için: Önce “Slayt Tasarımı/ Slayt Geçişi” seçenekleri ile istediğim geçiş örneğini sunularıma uyguladım. Geçişlerin hızı için “Geçiş değiştir “ seçeneğinden “Orta” seçeneğini aldım. Burada zamanı ayarlarken sunumuzun anlatımlarında metinlerin uzunluğuna göre süre seçersek sayfaları rahat okuruz yoksa kısa bir süre uzun bir metin pek sağlıklı olmaz.

3-Ses seçeneğinden sunuma istediğim ses  örneğini seçip uyguladım.

4-Slayt geçişinin otomatik olması için “Gelişmiş slayt” seçeneğinden “Otomatik Olarak” seçeneğini aktif hale getirdim. Önündeki pencereden slaytlarım için gerekli süreyi ayarladım. Bu işlem için “Otomatik olarak” penceresinin önünde bulunan kutu içerisindeki ok tuşlarını kullandım ve istediğim süreyi slaydıma girdim.Artık slaydım kullanıma hazırdır.

5-Sunuma tarih eklemek için “ Ekle/Tarih-Saat “ seçeneğini tıkladım slayt numarası için yine aynı menüden “Ekle/Slayt Numarası” seçeneklerini tıkladım © sembolünü eklemek için “Ekle/Simge” seçeneklerini tıkladım. Daha önce Word de öğrendiklerimizin hemen hemen aynısı işlemler yapıyoruz.

6-Yeni bir slayt eklemek için “Ekle/Yeni Slayt” seçeneklerini tıkladım bunların tümünü aşağıdaki resimde dikkat edersek görürüz. Unutmamalıyız eğer sunumuza yeni bir sayfa veya yeni bir slayt eklemek istiyorsak mutlaka “Ekle/Yeni Slayt” menülerini kullanmalıyız kesinlikle “Dosya/Yeni” Seçeneklerini kullanamayız. Bu seçenek bize yeni slayt açar bu ayrı bir dosya olur. Biz aynı dosyaya yeni bir slayt eklemek istediğimizde “Ekle/Yeni Slayt” seçeneklerini kullanırız.

7-Sunumu hazırladıktan sonra nasıl çalıştığını, nasıl bir görünüm aldığını görmek için,ya daha önce öğrendiğimiz gibi araç çubuklarından veya ana menüden giderek “Slayt Gösterisi/Gösteriyi Görüntüle” komutunu tıkladım veya F5 tuşunu tıklayarak sunumu çalıştırdım.Şimdi sizlerde aynı yolu takip  ederek kendi sununuzu yapın ve çalıştırın.


GÖLGELENDİRME:

Slaydımda herhangi bir bölümü gölgeli yapmak istiyorum yapmam gereken işlem kısaca istenen alanı seç ardından araç çubuklarından “Gölge” komutunu tıkla seçilen alan gölgeli hale gelmiştir.



Sunumda seçtiğim alanın boyutlarını büyütmek istiyorum yapacağım iş istenen alanı seç ardından “A” harfi ile gösterilen komutu istediğin kadar tıkla aşağıdaki resimde örneğini görüyoruz.


Yazı tipi boyutunu küçültmek için yapılan işlemi aynısını gerçekleştiririz fakat bu sefer kullanacağımız “A” harfi küçültmek için olacaktır.Aşağıdaki resimde görülen işlem :


A” harfi üzerine tıkladıkça yazı tipi boyutu küçülecektir.

SLAYT EKLEME  :
PowerPoint’te sunumuza yeni bir sunu eklemek için yapmamız gereken işlem :

“Ekle/Yeni Slayt” seçeneklerini tıklarız. Slaydımıza yeni bir slayt eklenmiş olur.

SLAYT GÖSTERİSİ: PowerPoint’in diğer programlardan ayrı tek menusu “Slayt Gösterisi” menusudur. Bu menüdeki komutları tek tek tanımaya çalışalım.



Gösteriyi Görüntüle: Mevcut sunumuzu çalıştırır. Aynı işlemi F5 tuşu ile de gerçekleştirebiliriz.

Gösteri Ayarları: Gösterimizin sunulurken gereken ayarları yapılır.


Zamanlama provası: Sunuların nekadar zaman içersinde sunulması gerektiğinin ayarlarını yaparız aynı ayarları biz ana sayfadaki menülerden yaptık ama istersek bu menü ile uygulamalı olarak ta aynı ayarları yapabiliriz. Örnek olarak sunumuzun bir komutunu seçelim ve zaman ayarlarını yapalım.


Sunumuz açıkken “Slayt Gösterisi/Zamanlama Provası komutlarını tıklamamız ardından karşımıza aşağıdaki pencere açıldı.


Burada sol üst köşede zaman ayarını gösteren küçük bir pencere açıldı. Bu pencerede istediğimiz kadar bekler ardından duraklat işaretini tıklarız. Bu bölüme verdiğimiz zaman bu kadar. Veya baştaki ok tuşunu tıklayarak ard arda sayfalardaki sunuların zaman ayarlarını yaparız,


sayfayı kapatırken bize açılan pencereden zamanı uygulamayı isteyip istemediğimizi soran bir pencere açılacaktır. Bu penceren isteğimize göre seçim yaparız.

Animasyon Düzenleri: Menüyü ekrana getirir kullanımını daha önce anlattık.

Diğer menülerin yeniden burada açıklamıyoruz. Hepsini daha önce açıklamıştık.
EYLEM DÜĞMELERİ

PowerPoint’te kullanabileceğimiz komutlardan biride Eylem Düğmeleri komutudur. Bu düğmeleri kullanarak gerek sunular gerek sayfalar gerekse bir programı çalıştırmak gibi eylemleri rahatlıkla gerçekleştirebiliriz.


Bu işlemlere örnek olarak bir sunu içersinde bulunan sayfalar arasında hareket etmek istiyoruz. Yapacağımız işlem gayet basit bir işlemdir. Önce sunumuzu hazırlayalım daha sonra hazırladığımız sunuya eylem düğmeleri ekleyelim “Slayt Gösterisi/Eylem Düğmeleri” komutları tıklanması ardından açılan pencereden istediğimiz düğmeyi seçip Mausla üzerine tıklayıp sunumuzda istediğimiz yere yapıştıralım zaten yukarıda resimde bu düğmeleri görüyoruz. Başlangıçta Mausla düğme üzerine gelince görevi ile ilgili açıklamayı göreceğiz buna göre düğmeyi seçip sayfaya yapıştıralım. Yapıştırma anında görevini belirten pencere karşımıza açılacaktır. Aşağıda resimde açılan pencereyi görüyoruz.

Eğer komut bizim istediğimiz komutsa “Tamam” düğmesini tıklayıp işlemi bitiririz. Hayır, istediğimiz komut değilse o zamanda komut penceresini açar aradığımız komutu seçer “Tamam” komutunu tıklar işlemi bitiririz.

Sunumuza dönüp çalıştırdığımızda eylem düğmelerini de tıklayıp çalışmalarını kontrol ederiz. Aynı zamanda düğme üzerine mausumuzun sol kulakçığı ile tıklayıp “Otomatik şekli biçimlendir” komutu ile düğme renklerini ve biçimlerini istediğimiz gibi ayarlarız.



Yukarıdaki resimde dolgu ve çizgi rengini ayarlamak için açılan pencereyi ve komutları görüyoruz.

Yorumlar

Yorum Gönder

Belgeseller


Bu blogdaki popüler yayınlar

Dos sınav soruları

WordArt kullanımı

Outlook Express kurulum ve kullanımı