Powerpoint Kullanımı
POWER POİNT
Bir gösteri
ve sunu programı olan Powerpoint, kullanıcısına hem anlatım hem de gösteri imkanı sunan bir programdır. Kullanıcı, anlatmak istediği
konuyu hem ses hem görüntü ile hemde görüntüyü efektlerle destekleyerek izleyiciler üzerinde rahat bir etki
bırakabilir. Bir yanda renkli ve hareket eden yazılar, bir tarafta çeşitli
sesler sayfadan sayfaya geçerken ekranda oluşan hareketler izleyici üzerinde
çok daha farklı etkiler uyandırabilir. Biz, burada Powerpoint’i en çok
kullanılan yönleri ile tanıtmaya çalışalım. Tabi ki daha önceki konularımızda
anlattığımız menüleri burada tekrar açıklamayacağız. Çünkü buradaki menülerle
Word de veya Excel de kullanılan menüler arasında pek fazla bir fark yoktur,
sadece farklı olanları örneklerle açıklayacağız.
Power Pointi burada anlatırken
ben ofis XP ye göre anlattım. Önceki ofis versiyonları
ile aralarında ana sayfa görünümü dışında pek fazla bir fark yoktur, bunu
yaptığımız çalışmalardan sonra daha iyi anlayacağız.
Şimdi biz
PowerPoint’te yeni bir sunu oluşturalım. Bunun için Dosya menusuna gidelim ve
“Dosya/Yeni” komutlarını tıklayalım karşımıza açılan pencereden aşağıdaki
şekilde de görüldüğü gibi, yeni bir dosya açılacaktır.
“Genel
Şablonlar” seçeneğini tıklayalım, ardından sayfanın sağ kenarında açılan
bölümde görülen “Genel Şablonlar” seçeneğini tıkladım.Karşıma
aşağıdaki gibi bir pencere açıldı
Bu pencerede
kaşımıza açılan menüler sırası ile “Genel-Sunular-Tasarım şablonları”
seçeneklerinden hangisini istiyorsak seçip üzerine tıklayalım. Kısaca bu
seçenekleri açıklayacak olursak:
Genel: Bize boş bir sunu ve akıllı içerik
sihirbazı seçeneklerini sunar.
Sunular: Bize çeşitli örneklerle sunu
hazırlama imkan sağlar.
Tasarım
şablonları: Aynı
sunularda olduğu gibi bize çeşitli örnekler sunar. Bu örnekleri kullanarak
kendi sunumuzu hazırlayabiliriz. Bu şablonları isimleri ile izlerken aynı
zamanda ön izleme penceresi ile de görünümleri inceler ve istediğimiz örnekleri
seçebiliriz.
Yalnız
burada bazı seçeneklerde “Önizleme Kullanılamaz” diye
bir komut karşımıza çıkabilir. Bu komutun nedeni Ofis paketi standart kurulumla
bilgisayarımıza kurulduğu için fazla yer kaplamaması amacıyla tüm veriler
bilgisayara yüklenmez bu nedenle yüklenmeyen verilerin sonucunda karşımıza
buradaki gibi komutlar çıkar.
Kendi
sunumuzu hazırlamak için her üç seçeneği de kullanabiliriz. Ama biz örneğimize
boş sunudan başlayalım, çünkü onu öğrendikten sonra diğer seçenekleri daha
rahat kullanabiliriz. Aynı işlemi “Akıllı İçerik Sihirbazı” seçeneği ile de
yapabiliriz. Bu sihirbazın gösterdiği yolu takip ederek yeni bir sunu
hazırlarız. Bu yol hem uzun hemde acemice diye
tanımlayabileceğimiz bir yoldur. Biz kendi beceri ve bilgilerimizle sunumuzu
oluşturmak ve sürekli de aynı yolu takip etmek istiyoruz. Bunun için “Boş Sunu”
seçeneğini kullanacağız ve her şeyi ile yeni bir sunu hazırlayacağız.
BOŞ SUNU
“Genel
Şablonlar/Genel/Boş Sunu” komutlarını tıkladıktan sonra karşımıza boş sunu
seçeneği açılacaktır. Eğer kullandığımız program Ofis XP ise karşımıza açılacak
pencere aşağıdaki gibi bir pencere olacaktır.
Bu
pencereden “Boş Sunu” seçeneğini tıklayalım ve yapacak olduğumuz sunu için bir
örnek seçelim. Seçeceğimiz bu örnekleri aşağıdaki pencerede görüyoruz.
Sayfanın sağ
tarafındaki penceresinden istediğimiz sunu örneğini tıklayıp sayfamıza alırız.
Biz en basit şekil olan sadece metin içeren ilk örneği seçelim, sonra “Başlık
eklemek için tıklatın” penceresine mausumun sol
kulakçığı ile tıklayıp silinen yazı üzerine “Bu bir deneme sunusudur” alt
pencereye de “İlk örnek olarak düzenlenmiş ve çalıştırılmıştır” diye yazıp
çalıştırdım.
Çalıştırmak
için “Slayt Gösterisi/Gösteriyi Görüntüle” komutunu
tıklarız veya en kısa yol sayfanın sol alt kısmında bulunan ve yukarıdaki
resimde de görülen, altta ise büyülterek gösterdiğimiz
bardak şeklini
tıklarız ve sunumuz çalışır. Karşımıza alttaki gibi bir sunu açılır. Bu en
basit şekliyle hazırlamış olduğumuz bir sunudur. Herhangi bir ses veya görüntü efekti yoktur.
Hazırlamış
olduğum sunuyu kapatıp dosyama dönmek için, resimde de görüldüğü gibi sunu
üzerinde boş bir yere mausumun sağ kulakçığı ile
tıkladım, açılan pencereden “Gösteriyi Bitir” komutunu tıklayarak dosyama
döndüm.
Şimdi de
hazır tasarım şablonlarından birini seçip onunla bir sunu hazırlayalım ve
otomatik ayarlarını yapalım, ardından- da sunumuzu çalıştıralım. Bunun için
önce “Dosya/Yeni/Genel Şablonlar/ Sunular” komutlarını tıkladım ardından
açılan pencereden kendime bir örnek sunu seçtim ve üzerine tıkladım.
Karşıma aşağıdaki gibi bir pencere açıldı .
Açılan
pencere üzerinde gerekli bilgileri girerek sunumu hazırlamaya çalıştım. Başlığı
tıkladıkça açılan pencereye Bilgisayar Dersleri alt kısma ise diğer başlıkları
yazdım
Daha sonra
oluşturduğum sunumun sayfadaki yerleşim konumunu görmek için sayfanın sol alt
kısmındaki “Slayt Sıralayıcı Görünümü” seçeneğini
tıkladım.
Karşıma
hazırlamış olduğum sununun yerleşim şeması çıktı. Bu şemayı aşağıdaki resimde
görelim ve ardından slayt’ımıza canlandırma efektleri
verelim.
Önce “Slayt Gösterisi” menusuna gidelim ve ardından ilk menümüz
olan “Gösteriyi Görüntüle” komutunu tıkladım ve slaydım çalıştı, ardından
slaydımı kapatıp dosyama döndüm.
Şimdi de slaydımıza çeşitli efektler verelim. Bunun için ilk sunumuzu
açıp “ Slayt Tasarımı/Animasyon Düzenleri” komutunu
tıkladım. Karşımıza aşağıdaki pencere açıldı.
Karşımıza
açılan tasarım penceresinden “Slayt Tasarımı/
Animasyon Düzenleri” seçeneğini tıkladım ve dosyama vermek istediğim animasyon
düzenini sayfada aşağı doğru açılan pencereden örnekleri inceleyerek seçtim.
Ardından
“Slayt Tasarımı/Renk Düzenleri “ seçeneğini tıkladım açılan pencereden sunuma
vermek istediğim renklendirme seçeneğini aldım.zaten
burada çok fazla bir tercih seçeneği yok.Hepsini tek tek
uygulayarak istediğimiz seçeneği rahatlıkla yapabiliriz.Zaten Ofis Xp nin öncekilere göre en büyük
avantajı çalışmaları sayfada önizlemeli yapmasıdır.
Ardından “Slayt Tasarımı/Slayt Geçişi” komutunu seçerek slayt
geçişlerimi ayarlamaya başladım. Tabi ki bu ayarlamayı yaparken, sayfadan
yaptığım ayarları,önizlemeden
izleyerek seçim yapıyorum. Zaten daha önce de açıkladığımız gibi Ofis Xp ve üstü programların bize sağladığı en büyük kolaylık
burada tüm ayarları yaparken aynı zamanda sayfadan yapılan işlemleri izleyip
karar verme şansına sahip olmamızdır.
Bu
seçimlerden sonra şimdide diğer ayarlarımıza geçelim :
Önce
sayfanın alt kısmındaki “Geçişi Değiştir” komutuna gelelim oradaki menüleri
tanımaya çalışalım.
Hız: Slâydımızdaki hareketlerin hızını
ayarlamamızı sağlarız. Burada üç ayrı seçenek var .”Hızlı-Orta-Yavaş” Biz “Orta
“ seçeneğini alalım. Eğer bilgisayarımızda ses kartı ve ses düzeni varsa
buradaki ses ayarlarını da yapmamız gerekir. Bunun için pencereyi açalım ve
bizim sunumuza en uygun sesi alalım. Daha sonra “Gelişmiş Slayt” seçeneğine
gelelim “Fare tıklatıldığında” seçeneğinin, üzerine tıklayıp kaldıralım onun
yerine “Otomatik olarak” seçeneğini tıklayalım ve önündeki pencereye de zaman
ayarı için 00:03 zaman ayarını girelim. Böylelikle
sunumuz hem hareketli hem sesli hemde fareyi
tıklamadan otomatik olarak çalışacaktır. Ardından yaptığımız çalışmalar ne
kadar başarılı olmuştur? aksayan yönleri var mı?
varsa nelerdir ? bunu görmek
için “Slayt Gösterisi” komutunu tıklayalım ve sunumuzu dikkatlice izleyelim.
Sunumu
çalıştırdım. İzledim herhangi bir aksama göremediğim için gösteriyi bitirmek
istiyorum. Bunun için mausumun sağ kulakçığı ile sunu
üzerine tıklıyorum açılan pencereden “Gösteriyi bitir” komutunu tıklıyorum ve
dosyama dönüyorum.
Şimdi de
Powerpoint programında ki farklı araç çubuklarını ve görevlerini tanıyalım :
1-Kalın:
Daha önce de , Word de görmüştük ; seçilen metni
kalınlaştırır.
2-İtalik:
Seçilen metni italik yapar
3-Altı
çizili: Seçilen metnin altını çizer.
4-Gölge:
Seçilen metne gölge özelliği kazandırır.
5-Yazı
tipi boyutunu artır: Yazı boyutunu büyültür.
6-Yazı
tipi boyutunu azalt: Yazı boyutunu küçültür. Powerpoint’te kullanılan
menüler Word de kullanılan menülerden farklı değildir.Zaten
bunları kullandıkça bunu daha iyi anlayacağız.
Slaytlarımıza numara vermek için ekle menusundan “Ekle/Slayt numarası” seçeneğini kullanacağız. Slaytlarımızın arka plan rengini değiştirmek veya arka plan rengini istediğimiz gibi düzenlemek için “Biçim/Arka plan” seçeneğini tıklayacağız, ardından açılan pencereden istediğimiz rengi veya biçimi seçer slaydımıza uygularız. Burada yeşil renkte olan slaydımız, biçimlendirdikten sonra aşağıdaki resimde de görüldüğü gibi turuncu rengi almıştır.
İsteğimize
bağlı olarak ya tüm slaytlarımıza yada istediğimiz
slaytlara bu komutu uygularız. Yazı tipi tarih alt üst bilgi bunları burada
yeniden anlatmıyoruz.
POWERPOİNTTE
ll. ÖRNEK (ofis 2003 )
Çok basit
bir şekilde ikinci bir örnek yapalım. Ayrıca ses ve görüntü efektlerini tamamen
açık pencereyi kullanarak yapalım.Bu örnekte ofis 2003
olarak belirtmeme rağmen yapılan işlem ofis XP ile aynıdır. Kesinlikle şaşırmayalım
ve anlatılanları bilgisayarımızda uygulayalım:
1-Dosya
/yeni /tasarım şablonu seçeneklerini tıkladım. Açılan yeni pencereden
istediğim sayfa örneğini seçtim. Seçtiğim sayfaya ayrı ayrı
girmek istediğim metinleri girdim.Aşağıdaki resme
bakalım .
Sıra görüntü
ve ses efektlerine geldi. Önce görüntü efektleri bunun için sayfanın sağ üst köşesinde görünen:
1-“Slayt tasarımı / Animasyon düzenleri” seçeneğini tıkladım, açılan seçeneklerden beğendiğim animasyon türünü seçip sunuma uyguladım.
1-“Slayt tasarımı / Animasyon düzenleri” seçeneğini tıkladım, açılan seçeneklerden beğendiğim animasyon türünü seçip sunuma uyguladım.
2-Bir slayttan diğer slayda geçmek için: Önce “Slayt Tasarımı/
Slayt Geçişi” seçenekleri ile istediğim geçiş örneğini sunularıma uyguladım.
Geçişlerin hızı için “Geçiş değiştir “ seçeneğinden “Orta” seçeneğini aldım.
Burada zamanı ayarlarken sunumuzun anlatımlarında metinlerin uzunluğuna göre
süre seçersek sayfaları rahat okuruz yoksa kısa bir süre uzun bir metin pek
sağlıklı olmaz.
3-Ses
seçeneğinden sunuma istediğim ses örneğini seçip uyguladım.
4-Slayt geçişinin otomatik olması için “Gelişmiş slayt”
seçeneğinden “Otomatik Olarak” seçeneğini aktif hale getirdim. Önündeki
pencereden slaytlarım için gerekli süreyi ayarladım.
Bu işlem için “Otomatik olarak” penceresinin önünde bulunan kutu içerisindeki
ok tuşlarını kullandım ve istediğim süreyi slaydıma girdim.Artık
slaydım kullanıma hazırdır.
5-Sunuma
tarih eklemek için “ Ekle/Tarih-Saat “ seçeneğini tıkladım slayt
numarası için yine aynı menüden “Ekle/Slayt Numarası” seçeneklerini tıkladım ©
sembolünü eklemek için “Ekle/Simge” seçeneklerini tıkladım. Daha önce Word de
öğrendiklerimizin hemen hemen aynısı işlemler
yapıyoruz.
6-Yeni bir slayt eklemek için “Ekle/Yeni Slayt” seçeneklerini tıkladım
bunların tümünü aşağıdaki resimde dikkat edersek görürüz. Unutmamalıyız eğer
sunumuza yeni bir sayfa veya yeni bir slayt eklemek
istiyorsak mutlaka “Ekle/Yeni Slayt” menülerini kullanmalıyız kesinlikle
“Dosya/Yeni” Seçeneklerini kullanamayız. Bu seçenek bize yeni slayt açar bu ayrı bir dosya olur. Biz aynı dosyaya yeni bir
slayt eklemek istediğimizde “Ekle/Yeni Slayt”
seçeneklerini kullanırız.
7-Sunumu
hazırladıktan sonra nasıl çalıştığını, nasıl bir görünüm aldığını görmek için,ya daha önce öğrendiğimiz gibi araç çubuklarından veya
ana menüden giderek “Slayt Gösterisi/Gösteriyi Görüntüle” komutunu tıkladım
veya F5 tuşunu tıklayarak sunumu çalıştırdım.Şimdi sizlerde aynı yolu
takip ederek kendi sununuzu yapın ve çalıştırın.
GÖLGELENDİRME:
Slaydımda herhangi
bir bölümü gölgeli yapmak istiyorum yapmam gereken işlem kısaca istenen alanı
seç ardından araç çubuklarından “Gölge” komutunu tıkla seçilen alan gölgeli
hale gelmiştir.
Sunumda
seçtiğim alanın boyutlarını büyütmek istiyorum yapacağım iş istenen alanı seç
ardından “A” harfi ile gösterilen komutu istediğin kadar tıkla aşağıdaki
resimde örneğini görüyoruz.
Yazı tipi
boyutunu küçültmek için yapılan işlemi aynısını gerçekleştiririz fakat bu sefer
kullanacağımız “A” harfi küçültmek için olacaktır.Aşağıdaki
resimde görülen işlem :
“A”
harfi üzerine tıkladıkça yazı tipi boyutu küçülecektir.
SLAYT EKLEME :
PowerPoint’te
sunumuza yeni bir sunu eklemek için yapmamız gereken işlem :
“Ekle/Yeni Slayt” seçeneklerini tıklarız. Slaydımıza
yeni bir slayt eklenmiş olur.
SLAYT GÖSTERİSİ: PowerPoint’in diğer programlardan ayrı tek menusu
“Slayt Gösterisi” menusudur. Bu menüdeki komutları tek tek
tanımaya çalışalım.
Gösteriyi
Görüntüle: Mevcut sunumuzu
çalıştırır. Aynı işlemi F5 tuşu ile de gerçekleştirebiliriz.
Gösteri
Ayarları: Gösterimizin sunulurken gereken ayarları yapılır.
Zamanlama
provası: Sunuların nekadar zaman içersinde sunulması gerektiğinin ayarlarını
yaparız aynı ayarları biz ana sayfadaki menülerden yaptık ama istersek bu menü
ile uygulamalı olarak ta aynı ayarları yapabiliriz. Örnek olarak sunumuzun bir
komutunu seçelim ve zaman ayarlarını yapalım.
Sunumuz
açıkken “Slayt Gösterisi/Zamanlama Provası komutlarını
tıklamamız ardından karşımıza aşağıdaki pencere açıldı.
Burada sol
üst köşede zaman ayarını gösteren küçük bir pencere açıldı. Bu pencerede
istediğimiz kadar bekler ardından duraklat işaretini tıklarız. Bu bölüme
verdiğimiz zaman bu kadar. Veya baştaki ok tuşunu tıklayarak ard arda sayfalardaki sunuların zaman ayarlarını yaparız,
sayfayı kapatırken
bize açılan pencereden zamanı uygulamayı isteyip istemediğimizi soran bir
pencere açılacaktır. Bu penceren isteğimize göre seçim yaparız.
Animasyon
Düzenleri: Menüyü ekrana getirir kullanımını daha önce anlattık.
Diğer
menülerin yeniden burada açıklamıyoruz. Hepsini daha önce açıklamıştık.
EYLEM
DÜĞMELERİ
PowerPoint’te
kullanabileceğimiz komutlardan biride Eylem Düğmeleri komutudur. Bu düğmeleri
kullanarak gerek sunular gerek sayfalar gerekse bir programı çalıştırmak gibi
eylemleri rahatlıkla gerçekleştirebiliriz.
Bu işlemlere
örnek olarak bir sunu içersinde bulunan sayfalar arasında hareket etmek
istiyoruz. Yapacağımız işlem gayet basit bir işlemdir. Önce sunumuzu
hazırlayalım daha sonra hazırladığımız sunuya eylem düğmeleri ekleyelim “Slayt Gösterisi/Eylem Düğmeleri” komutları tıklanması
ardından açılan pencereden istediğimiz düğmeyi seçip Mausla
üzerine tıklayıp sunumuzda istediğimiz yere yapıştıralım zaten yukarıda resimde
bu düğmeleri görüyoruz. Başlangıçta Mausla düğme
üzerine gelince görevi ile ilgili açıklamayı göreceğiz buna göre düğmeyi seçip
sayfaya yapıştıralım. Yapıştırma anında görevini belirten pencere karşımıza
açılacaktır. Aşağıda resimde açılan pencereyi görüyoruz.
Eğer komut
bizim istediğimiz komutsa “Tamam” düğmesini tıklayıp işlemi bitiririz. Hayır,
istediğimiz komut değilse o zamanda komut penceresini açar aradığımız komutu
seçer “Tamam” komutunu tıklar işlemi bitiririz.
Sunumuza
dönüp çalıştırdığımızda eylem düğmelerini de tıklayıp çalışmalarını kontrol
ederiz. Aynı zamanda düğme üzerine mausumuzun sol
kulakçığı ile tıklayıp “Otomatik şekli biçimlendir” komutu ile düğme renklerini
ve biçimlerini istediğimiz gibi ayarlarız.
Yukarıdaki
resimde dolgu ve çizgi rengini ayarlamak için açılan pencereyi ve komutları
görüyoruz.
Bu yorum yazar tarafından silindi.
YanıtlaSil